Claudio Montecucco
Artist in Perugia
Criticism by Roberto Mutti
When you define Claudio Montecucco as a classic photographer, you can not limit him to that simple description - that which you are able to glean from observing his photographs, so carefully arranged as to seem from another time - but this is how he highlights his choice ot field, which is equally esthetic but even more, intimately psychological. lt is no coincidence that from among his favourite authors he cites those that many years ago walked about the Parisian streets, not so much to capture reality as to be seduced by it: that genre has been defined as "photographie humaniste" because it looked at man with lndulgence and trust. The same used by Montecucco when he goes looking tor strange and unrepeatable moments where something almost imperceptible happens: something which is able, however, to make us feel that we are truly just about to touch beauty. Outdoors, trailing women and men, young and old intent on reading, he only seemingly pays attention to this fact (though he is fascinated by, and passionale about reading). In truth, he has tried to bring out the physical relationship that each of us establishes wlth the places that surround us: he who puts his foot up on the parapet of a bridge, he who leans his back against a step, he who occupies a comfortable bench, he who chooses a less comfortable staircase. His complicit gaze has even followed them apprehensively when he has seen them lean out from a balcony, or si t balanced on a low wall beyond which one imagines nothingness. Claudio Montecucco considers the fragments of reality that he has observed as precious occasions, and it is for this reason that his photographs are accurately and caretully arranged so as to highlight a dimension of theatrical intimacy of which the protagonists in his images are not aware: the person seated on a stair does not realize that he is sitting in the same position as the statue nearby, the two girls lying in symmetrical formation seem to be additional adornments on the facade of a palazzo, while arches, vaults and columns exalt the majesty of the architecture that seem to be out of a set design. Here the photographer captures them while concentrated on their reading; they do not even notice what is ali around them. And who knows if the girl sitting on the balcony hanging over nothing has read that phrase of a suitor who, perhaps a little impurely confesses to her, by writing on the wall about the futility ot a life without love.
Critica a cura di Roberto Mutti
Quando si definisce Claudio Montecucco come un fotografo classico non ci si limita a una semplice constatazione - quella che si ricava osservando le sue riprese cosi attentamente composte da sembrare perfino un pò fuori dal tempo - ma si vuole così sottolineare una sua scelta di campo che è nella stessa misura estetica ma anche più intimamente psicologica. Non è un caso se fra gli autori prediletti cita quelli che tanti anni fa si aggiravano fra le strade parigine non tanto per catturare la realtà quanto per farsene sedurre: quel genere fu definito "photographìe humaniste" perché all'uomo guardava con indulgenza e fiducia. La stessa usata da Montecucco quando va alla ricerca di quei momenti strani e irripetibili dove accade qualcosa dì appena percepibile, capace però dì far intuire che stiamo davvero per sfiorare la bellezza. Inseguendo in esterni uomini e donne, giovani e anziani intenti alla lettura, solo apparentemente ha posto l'attenzione su questo fatto che pure lo affascina per una sua profonda predilezione personale. In realtà ha cercato di far emergere il rapporto fisico che tutti hanno stabilito con i luoghi in cui si trovavano, chi ponendo un piede sulla spalletta di un ponte, chi poggiando la schiena su un gradino, chi occupando una comoda panchina, chi scegliendo una più malagevole scalinata. Il suo sguardo complice li ha seguiti perfino con apprensione quando li ha visti sporgersi da una balconata o sedere in equilibrio su un muretto oltre il quale si immagina Il vuoto. Claudio Montecucco ha considerato i frammenti dì realtà da lui osservati come occasioni preziose ed è per questa ragione che le sue fotografie sono accurate e attentamente composte cosi da sottolinearne una intima dimensione teatrale di cui i protagonisti delle sue immagini non sono consapevoli: la persona seduta su una gradinata non sa di replicare la posizione della statua vicina, le due ragazze sdraiate In posture simmetriche paiono ulteriori decori sulla facciata di un palazzo mentre archi, volte, colonne esaltano la maestosità di architetture che sembrano scenografìe. Qui li coglie il fotografo mentre, intenti alla lettura, neppure si accorgono di quanto li circonda e chissà se la ragazza seduta sul balconcino proteso sul vuoto ha letto quella frase di un innamorato che forse proprio a lei confessa un po'impudicamente con una scritta sul muro dell'inutilità di una vita senza amore.